De groeiKracht van het leren!
Hoe mooi zou
het zijn wanneer
·
alle
kinderen op school ‘leren hoe ze
moeten leren’
·
alle
kinderen inzicht krijgen in hun eigen leerproces
·
alle
kinderen eigen talenten herkennen
Voor nu en in
de toekomst, binnen en buiten school!
Wat helpt
hierbij?
Leertaal!
Wil je van
leerlingen betere leerders maken, dan moet er een cultuur gecreëerd worden die
dat mogelijk maakt. Leerlingen moeten leren hoe je moet leren. Door het stellen van de juiste leertaalvragen
wordt er een verbinding gelegd met de groeiKracht van de hersenen (zie poster),
vanuit de gedachte van een groeimindset.
Enkele
teamleden hebben deze leertaalkaartjes, met de belangrijkste leervragen,
ontwikkeld. De vragen gaan over het leerproces. Leertaal helpt kinderen inzicht
te geven in hun vaardigheden, zodat ze zich medeverantwoordelijk gaan voelen
voor hun eigen leerproces.
Tot nu toe
bestond het onderwijs aan kinderen vooral uit kennisoverdracht en het aanleren
van cognitieve vaardigheden en strategieën. Kinderen moeten vaardigheden
aanleren en een houding ontwikkelen waardoor ze uitdagingen en onzekerheden vol
vertrouwen, kritisch en creatief aangaan. Hiervoor is een cultuur nodig in het
onderwijs die gericht is op een leven lang leren.
Door een
verbinding te maken met het proces in de hersenen met behulp van de door de
school gemaakte poster ‘groeiKracht’, betrek je kinderen bij de ontwikkeling
van hun lerend vermogen. Hierdoor krijgen kinderen zicht op waar ze goed in
zijn en wat nog (verder) kan worden ontwikkeld waardoor een groei mindset wordt
gestimuleerd.

Poster (deze is door een teamlid ontwikkeld)
Aan elk leergebied (in totaal 4
gebieden) is een totemdier gekoppeld. Het gebied veerkracht is gekoppeld aan
een olifant, vindingrijkheid aan de eekhoorn, reflectief vermogen aan de
dolfijn en interactie aan de chimpansee. Wanneer je eigenschappen van dieren
koppelt aan het leren van leerlingen kan het ‘hoe’ van het leren duidelijker
worden. Totemdieren helpen leerlingen bij het ontdekken van hun eigen
leerkracht en ondersteunen leergedrag.
Daarnaast zijn er zijn het afgelopen
jaar (door een werkgroep) reflectieformulieren ontwikkeld die ook ingezet gaan
worden om kinderen te leren kijken naar hun groeiproces en inzicht te geven in
dat proces. Deze reflectieformulieren zullen ook gebruikt worden als leidraad voor
het kind- oudergesprek.
Twee teamleden gaan dit jaar verder met
het ontwikkelen van verschillende lesideeën in het kader van de ‘GroeiKracht
van het leren’! Dit kan dit schooljaar gerealiseerd worden. De aanvraag is positief beoordeeld, waardoor de subsidie is verleend.